Rallylydnadstävling med Märta!

I lördags tävlade Märta och jag rallylydnad igen efter ett långt uppehåll. När mästartiteln var fixad så tappade jag drivet och motivationen i träningen; ett SM kändes på tok för avlägset att ha som mål och utan mål blev rallyn tyvärr tråkig. Sen körde vi ju ganska intensivt, alla klasser på ett halvår, så vi behövde nog en rallypaus även om den blev bra mycket längre än vad jag hade räknat med p g a att Märta var så dålig. Det var väldigt roligt att tävla rally igen i lördags även om jag var mer än lovligt rörig, jag hade till och med svårt att hitta till startskylten… Känslan när vi klev av planen var inge vidare, finish och fokus var dålig samtidigt som jag var glad att vi tog oss runt och att de flesta momenten ändå funkade hyfsat. Vi tappade lite på helheten p g a min röriga entré sen har vi problem med att backa på vänster sida samt att den där frestelsen (dubbel) ställde till det något för oss… 80 poäng slutade vi på, kvalificerande resultat och en 2:a plats som vi dessutom delade med våra träningskompisar Maria och Molly! Här har vi de två fina 2:orna Molly och Märta ❤

marta_molly_rally

Kommentar från domaren Chatrine Strandli löd så här:

Bra bakdelskontroll, fint samarbete. Fel ingång (helheten).

Självklart är jag nöjd med tävlingen. Och sugen på att starta igen! SM känns fortfarande väldigt långt borta, men vi får se… Högerhandlingen har blivit mycket sämre och svårare efter all lydnad som vi har tragglat Märta och jag, men oj va mycket bättre både fotgående samt bakdelskontroll vi har fått! Lydnaden har nog varit bra för oss men helgens rallylydnadstävling var verkligen ett kvitto på vad vi ska ägna oss åt Märta och jag, rallyn. Hon tycker att det är mycket roligare, jag lika så. Jag vill få titta på min hund när vi jobbar, känna att vi samarbetar, och framför allt så vill jag få säga att hon är duktig när hon är det utan att det ska kosta mej poäng. Härligt att känna att Märta fortfarande tycker att det är roligt att tävla rally, de sista lydnadstävlingarna har hon varit så av och omotiverad på. Vi behöver hitta tillbaks till glädjen igen och att tävla lite rally var onekligen ett steg i rätt riktning!

Lämna en kommentar